Search

צרבות – תת חומציות או עודף חומציות?!

למען הסדר הטוב ראשית נגדיר – מהי צרבת?

בדומה לתלונות נפוצות אחרות של כאב ראש, גזים, גרד – רוב האנשים יחוו לפחות פעם בחיים תחושה של צרבת. תחושה של בעירה, צריבה, שריפה שיכולה להופיע מאזור הבטן העליונה, במעלה החזה, בגרון ואפילו עד כאבי אוזניים.

 

 לא כל צרבת היא ביטוי למחלה, אך כשתדירות הצרבות גבוהה זה יכול להוביל בגדול ל 2 דברים:

 

  1. ירידה באיכות החיים (כי זה לא נעים..)
  2. גירוי של ריריות הוושט וגרימה של דלקת בוושט – מצב שלא כדאי שימשך לאורך זמן כי עלול להוביל לסיבוכים

 

חשוב לדעת – צרבת זו מילה עממית לתסמין הכולל עליה של חומצות קיבה מהקיבה לוושט. החומצה אמורה להיות בקיבה בלבד, שם היא מופרשת.

הקיבה יודעת "להסתדר" עם החומצה, יש לה הגנות על מנת שהחומצה לא תגרה את הריריות של הקיבה עצמה.. אבל בכל מקום אחר בגוף החומצה מגרה, צורבת ויכולה לגרום לדלקת.

 

יש אנשים שיש להם עליה של חומצה מהקיבה לוושט והם לא מרגישים אף פעם צרבת. בשפה הרפואית קוראים למצב זה "ריפלוקס סמוי". אפשר לקרוא עוד על כך כאן

 

ריפלוקס זה המונח הרפואי המתאר עליה של חומצות מהקיבה לוושט. סמוי זה בגלל שאין צרבת והעליה של החומצה מתבטאת בתופעות אחרות שיכולות לבלבל כמו למשל שיעול או ליחה.

תסמינים אילו יכולים בטעות לשלוח את הסובל מהם לרופא ריאות במקום לרופא עיכול.

 

למה עולה חומצה מהקיבה לוושט?

מבחינת הרפואה לא מתעכבים על השאלה הזאת. הטיפול הוא תמיד אותו טיפול – תרופות ממשפחת PPI – משפחת תרופות שמנגנון הפעולה שלהם לעכב משאבות מימן הנמצאות בתאי הקיבה ומעודדות הפרשה של חומצה.

במילים אחרות – התרופות מפחיתות את היכולת של הקיבה לייצר חומצה, פחות חומצה = פחות צרבת.

אך בפועל הדברים לא תמיד כל כך פשוטים. לתרופות הללו תופעות לוואי והשלכות לטווח ארוך שהרי לחומצה בקיבה יש תפקיד. והשאלה שנשאלת – האם הסיבה מלכתחילה שיש צרבת היא בגלל שיש יותר מידי חומצה בקיבה?

האם כל מי שסובל מצרבת סובל מעודף חומציות שדורשת הפחתה על ידי התרופות?

התשובה היא כנראה שלא.

 

ככל שאנחנו מתבגרים כך הכול מופרש פחות. פחות הורמוני מין, פחות הורמוני גדילה, פחות נוזלי סיכוך במפרקים, פחות תאי עצב – הכל פוחת.

גם מערכת העיכול משתנה – יש פחות הפרשה של אנזימי לבלב, מיצי מרה וחומצות קיבה. אם כך ההיגיון היה אומר שקבוצת הגיל הכי בסיכון לצרבת היא ילדים וזה הרי בדיוק להיפך. ככל שאנו יותר מתבגרים כך יש סיכוי גבוה יותר להופעת צרבת.

 

למה זה קורה?

ככל שאנחנו מתבגרים הקיבה מצליחה לפרק ולספוג פחות טוב. כמו כל המערכות בגוף שיכולתן דועכת כך גם מערכת העיכול.

במקביל  הרגלי האכילה שלנו לרוב לא משתנים בהתאם לשינוי הגוף. נוצר עומס רב – מצד אחד אכילה בכמות גבוהה מידי והרכבי מזון מכבידים מידי ומצד שני הפרשה פחותה של חומצות קיבה.

 

בנוסף,  ככל שאנחנו מתבגרים השרירים כבר לא מה שהיו. לא רק שרירי הידיים והרגליים אלא גם השרירים הפנימיים.

 

השריר הטבעתי בין הקיבה לוושט מתכווץ בצורה פחות יעילה ובעיקר בתנוחות מסוימות כמו התכופפות קדימה ושכיבה המזון עלול לחזור מהקיבה לוושט.

ואם יש בנוסף גם כרס – קטנה או גדולה – שלוחצת על אזור הבטן ודוחסת את האיברים הפנימיים כלפי מעלה – הרי שאין בכלל סיכוי לתפקוד תקין של מערכת העיכול. ומכאן מגיעה תחושה של מלאות, כבדות, נפיחות וכמובן צרבת.

 

אז מה הפתרון התרופתי למצב זה?

להפחית עוד יותר את החומצה, שגם ככה בקושי מתפקדת, ולהקל יחסית – כי פחות חומצה בקיבה זה גם פחות חומצה בוושט – אבל ההשלכות לבריאות מערכת העיכול בהמשך עלולות להופיע.

 

צרבות

 

האם יש משהו לעשות?

כאן נכנסת לתמונה הגישה הנטורופתית שמטרתה לחזק ולשקם. בניגוד לטקטיקה התרופתית של הפחתה של חומציות, במסגרת הטיפול הנטורופתי המטרה היא לאזן ולחזק את יכולת הפירוק והספיגה של המזון וכתוצאה מכך תסמיני מערכת העיכול, כולל הצרבת, הולכים ודועכים.

 

על מנת לחזק ולשקם את מערכת העיכול יש לשלב כמה כלים:

-מסגרת תזונתית מותאמת להרגלי החיים של המטופל ולמצב הבריאותי שלו. הדגש יהיה על התאמת מסגרת שתפחית מצד אחד את העומס ממערכת העיכול ותתמוך בתהליכי שיקום מצד שני. מזונות מבושלים, קלים לעיכול, בעלי פעילות אנטי דלקתית הם בדרגת חשיבות ראשונה.

 

צמחי מרפא שתומכים בתהליכי שיפור פירוק וספיגה. צמחי המרפא אינם במקום תרופה ומטרתם אינה להפחית חומציות בקיבה. מטרת צמחי מרפא לאזן, לשקם, לעודד הפרשה תקינה של מיצי מרה וחומצות על מנת שהעיכול יהיה תקין

קידום משקל תקין  –  במידה ויש עודף משקל הביטוי של האיזון יהיה גם ירידה הדרגתית של המשקל כחלק מתהליך ניקוי הגוף והפחתת העומס המטבולי.

איזון הרגלי חיים – במסגרת הטיפול הנטורופתי נלקחים בחשבון הרגלי המטופל הכוללים לדוגמא – שעות אכילה, קצב אכילה, צורת לעיסה, רמות דריכות לאורך היום ועוד. לכל אילו השפעה משמעותית על תפקוד מערכת העיכול וחיזוקה.

 

לסיכום

על מנת לטפל בצרבת לא מספיק להסתכל דרך חור המנעול. הסתכלות רחבה של התמונה כולה והגורמים שהובילו למצב יוכלו להניב מסגרת טיפולית שתאפשר למטופל לאזן את מערכת העיכול ולאפשר המשך איכות חיים טובה לאורך שנים רבות.

לפרטים נוספים צרו קשר

דילוג לתוכן