חיפוש

חשיבותה של תזונה נכונה בריפוי דלקת בוושט

דלקת בוושט (אזופגיטיס) היא מחלה המתרחשת כאשר דלקת מתפתחת ברירית הוושט, שהוא הצינור השרירי המעביר את המזון שאנו אוכלים אל הקיבה.

דלקת בוושט עשויה להיות מעיקה ביותר ולגרום לתופעות כגון קשיים וכאבים בבליעה, צרבות, בחילה והקאות. כשאינה מטופלת, דלקת בוושט עלולה לגרום להתפתחות של כיבים וצלקות בוושט.

ישנם מספר גורמים להתפתחות אזופגיטיס, כאשר הנפוץ בהם הוא ריפלוקס קיבתי-וושתי חמור, הפרעה כרונית שבה נוזל חומצי מן הקיבה עולה בחזרה אל הוושט.

גורמים נוספים הם אלרגיה למזונות מסויימים (דלקת ושט אאוזינופילית), זיהומים ונטילת תרופות מסויימות או בצורה לא נכונה.

חשוב שלא לבלבל בין דלקת בוושט לבין דלקת בקיבה, מחלה נוספת המתבטאת בהתפתחות דלקת בדרכי העיכול, הנקראת גם גסטריטיס. 

חשיבות של התזונה בריפוי דלקת בוושט

 

טיפול בדלקת בוושט

הטיפול הטבעי בדלקת בוושט [בהרחבה כאן] תלוי במידה רבה בגורמים להתפתחות המחלה. הטיפול הקונבנציונלי עשוי להתבסס על תרופות, במיוחד כאשר מדובר בגורם זיהומי, אך החדשות הטובות הן שניתן גם לטפל בצורות מסויימות של המחלה על ידי תזונה נכונה.


תזונה אנטי-דלקתית

ניתן לעזור לגוף להילחם בדלקת בעזרת תזונה אנטי-דלקתית. ראשית, כדאי להימנע ממזונות לא בריאים כמו לחם לבן, מאכלים מטוגנים, משקאות ממותקים, בשר מעובד, מרגרינה ועוד, הידועים כמעודדי דלקת.

בנוסף, כדאי לשלב בתזונה מזונות בעלי תכונות אנטי-דלקתיות כגון שמן זית, עלים ירוקים, אגוזים שונים, דגים שומניים, תותים, אוכמניות ותפוזים.


טיפול תזונתי בדלקת בוושט הנובעת מריפלוקט קיבתי-וושתי

ריפלוקס קיבתי ושטי (בהרחבה כאן) הוא מצב שבו סוגר הוושט – איבר שרירי שתפקידו למנוע מתכולת הקיבה לעלות מעלה – נחלש או נפגם, ומיצי הקיבה החומציים דולפים אל תוך הוושט. כאמור, זוהי הסיבה הנפוצה ביותר להתפתחות דלקת בוושט. כדי להפחית את תופעת הריפלוקס, כדאי להימנע ממזונות חריפים או חומציים מאוד, משוקולד, מעגבניות ומפירות הדר. בנוסף, כדאי להימנע מצריכת מזון מטוגן ושומני המתעכל באיטיות ומעודד תסמיני ריפלוקס

ישנם מזונות שיכולים להקל על התסמינים, שאותם כדאי להוסיף לתזונה היומית בנדיבות. מזונות אלה כוללים, בין השאר:

  • מאכלים עתירי סיבים המעודדים תחושת שובע ומפחיתים אכילת יתר. מזונות אלו כוללים דגנים מלאים, ירקות ירוקים וירקות שורש.
  • מזונות בסיסיים, (בעלי PH גבוה), שיכולים להפחית את חומציות הקיבה – כגון בננות, מלון, כרובית, שומר ואגוזים.
  • מזונות בעלי תכולת מים גבוהה, המדללים את תכולת הקיבה ובכך מפחיתים את החומציות שלה – כגון סלרי, מלפפון, חסה, אבטיח, מרקים ותה צמחים.
  • תרופות ביתיות המועילות לצרבת – כגון ג'ינג'ר, מי לימון וחומץ תפוחים.
 

טיפול תזונתי בדלקת ושט אאוזינופילית

דלקת ושט אאוזינופילית (בהרחבה כאן) היא מחלה אימונולוגית כרונית המתאפיינת בדלקת ונפיחות בוושט בתגובה לצריכת אלרגנים מסויימים.

השיטה הטבעית הנפוצה ביותר לטיפול בדלקת ושט מסוג זה היא באמצעות דיאטת אלימינציית ששת המזונות (The six-food elimination diet – SFED). שיטה זו כוללת הוצאה מהתפריט של אחד או יותר מהאלרגנים הידועים כגורמים לדלקת ושט אאוזינופילית – גלוטן, חלב, ביצים, אגוזים, סויה, דגים ופירות ים.

במרבית המקרים, האלרגיה היא רק לאחד או חלק מהמזונות הללו, ומטרתה הראשונית של דיאטת SFED היא לגלות מהם. על פי גישות מסויימות, המטופל מונחה להוציא את ששת קבוצות המזון מהתפריט לגמרי, ואז להחזיר אותן בהדרגה תוך ביצוע בדיקות היסטולוגיות כדי לגלות מהו מקור האלרגיה.

גישות אחרות מורות על הוצאה הדרגתית של המזונות מהתפריט, תוך התמקדות באלו הנפוצים יותר (גלוטן וחלב). ניתן גם לבצע בדיקות אלרגיה נקודתיות כדי למצוא ממה כדאי להימנע, אך בדיקות אלה נמצאו כלא מספקות.


מקורות וקריאה נוספת

  1. Esophagitis, Cleveland Clinic,

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/10138-esophagitis.

  1. Esophagitis, Harvard Health Publishing,

 https://www.health.harvard.edu/a_to_z/esophagitis-a-to z#:~:text=Esophagitis%20has%20several%20common%20causes,chemical%20burn%20of%20the%20esophagus.

  1. Esophagitis, MAYO CLINIC,

 https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/esophagitis/symptoms-causes/syc-20361224

  1. Esophagitis, JOHNS HOPKINS,

 https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/esophagitis

  1. Foods that fight inflammation, Harvard Health Publishing,

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/foods-that-fight-inflammation

  1. Help with Acid Reflux (Heartburn), JHONS HOPKINS,

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/gerd-diet-foods-that-help-with-acid-reflux-heartburn .

לפרטים נוספים צרו קשר

דילוג לתוכן