Search

איך-ריפלוקס-וצרבות-קשורות-לסטרס

איך ריפלוקס וצרבות קשורות לסטרס?

ריפלוקס – החזר וושטי מאופיין בחזרת מיצי עיכול עם תוכן מהקיבה אל עבר הוושט.

עליית מיצי העיכול החומציים והמגע עם ריריות הוושט העדינות גורר אחריו תסמינים שונים אשר האופייני בהם הוא צרבות ברמות שונות.

צריבת הרירית לאורך זמן עלולה ליצור תהליך דלקתי ובשלב מתקדם אף לכיבים ברירית הוושט.

[אפשר לקרוא עוד על ריפלוקס ואיך לטפל בו כאן]


איך ריפלוקס וצרבות קשורות לסטרס

 

מה הגורמים לריפלוקס וצרבות

 

היווצרות ריפלוקס מקורה בגורמים שונים בהם, בין השאר, החלשות של שריר השוער, אורח חיים לקוי הכולל תזונה עתירת שומנים רווים, סוכר מעובד, צריכת אלכוהול מרובה, עישון, צריכת תרופות שונות וסטרס – עליו נרחיב במאמר זה.

 

תסמינים שכיחים של ריפלוקס

 

התסמין הנפוץ ביותר של החזר וושטי – ריפלוקס – הוא צרבת.

תסמין זה עלול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות: החל מתחושת שריפה מוכרת באזור הוושט והגרון, וכלה בדקירות באזור החזה, הוושט, גרון וגם באוזניים.

 

איך סטרס קשור לצרבת וריפלוקס

סטרס הוא תוצר של מנגנון פעולה טבעי אשר במהותו נועד להגן עלינו. מנגנון זה נכנס לפעולה בכל פעם בו אנו נמצאים בסכנה.

במצב זה משתחררים הורמוני סטרט כגון קורטיזול, אדרנלין כדי להכין את הגוף למצב חירום. במצב זה לחץ הדם עולה, רמת הסוכר בדם עולה, מערכת העיכול מאטה ואף מפסיקה את פעולתה – הכול במטרה לאפשר לגוף לפעול במקסימום משאבים.

 

כאשר אנו בסכנת חיים – פעולה זו מגנה עלינו והיא אינה מזיקה כאשר היא בתדירות נמוכה.

מתח יומי ומדוע הוא קיים?

הסטרס כיום, ברובו המכריע, הוא תוצר של המחשבות והדמיון שלנו והוא אינו קשור ממש לסכנת חיים – זהו מתח הקיים אצלנו בגלל אורח החיים המערבי והוא מתעורר עקב מחשבות ודאגות יומיות הכוללות:

לחץ בעבודה, פרנסה, משפחה, ילדים, הישגיות, תחרותיות – העולם המערבי מאתגר את כולנו להיות הכי טובים הכי מהירים והכי מוצלחים. למרות שאין ממש צורך בכך. 

המחיר שאנו משלמים על שימור הלחץ והסטרס ברמה יומית מוביל לבעיות בריאותיות שונות. בהם ריפלוקס צרבות, דלקת בקיבה, ועוד.

 

מה קורה כאשר המתח  מופיע יום אחרי יום?

כאשר המתח קיים ברמה יומית הוא גורם לשיבושים קבועים בתפקודים הגופניים. שיבושים אלו מובילים לבעיות כרוניות שונות כגון לחץ הדם גבוה, סוכרת סוג 2, כולסטרול, דלקות וכיבים בקיבה, עצירות ועוד.

כל אחד מהשינויים האלו לאורך זמן עלול להוביל לשיבוש חמור ולמחלה מורכבת יותר. במיוחד אם ברקע יש רגישות קיימת אותה הסטרס מחמיר.

 

סטרס ריפלוקס וצרבות

אחת המערכות הכי רגישות למתח היא מערכת העיכול. מאחר ובזמן מתח הגוף מתמקד במשאבים חיוניים – מערכת העיכול מאטה את פעילותה.

האטה זו מובילה לשרשרת בעיות תפקודיות בקיבה עצמה. אשר התוצר הישיר שלה עלול להיות חומציות גבוהה והפעלת תהליך ריפלוקס היוצר צרבות.

מי שניסה לאכול פעם לפני פעילות גופנית מאומצת יודע בדיוק מה ההרגשה. האוכל פשוט עולה למעלה עם מיצי העיכול מאח והקיבה בזמן מאמץ אינה אמורה לפעול כבשגרה.

 

אותו דבר קורה כאשר קיים מתח

מקרים רבים של צרבות הן על רקע של סטרס בלבד וללא מקור גופני מאובחן. מקרים אלו מתסכלים מאחר ויש צורך לנהל את הסטרס בצורה מושכלת קודם ואז תסמיני הצרבת ייעלמו.

 

לסיכום:

ריפלוקס וצרבות הן מבעיות דרכי עיכול הנפוצות ביותר. ידוע כי אוחר חיים לקוי הכולל תזונה לקויה, מתח רב, צריכת תרופות ועוד  מעודד במקרים רבים את היווצרות הריפלוקס והצרבות.

עוד על טיפול טבעי באתר של לילך נהרי

לפרטים נוספים צרו קשר

דילוג לתוכן